fbpx Tile Trade Center, by Ri.Pa.

Slimmtech van Lea Ceramiche als gevelbekleding voor een moderne kapel

Holy See

Voor de bouw van één van de gebouwen van het eerste ‘Holy See’ paviljoen op de 16de Internationale Architectuurtentoonstelling van de Biënnale van Venetië is gekozen voor de Italiaanse Panariagroup (oa Lea, Cotto D’Este, Fiordo). De Panariagroup heeft bijgedragen aan de bouw van de kapel dankzij de architect Francesco Cellini. Hij maakte gebruik van de allernieuwste technologie en de esthetische kwaliteiten van grote, dunne keramische platen (hier Lea Slimtech). Een voorbeeld van design, technische hoogstand en een grote hedendaagse trend.

“De samenwerking met de ‘Holy See’ voor deze zestiende editie van de Architectuurtentoonstelling in Venetië, is een unieke kans om de eigenschappen van onze materialen te benadrukken”, zegt Emilio Mussini, ceo van de Panariagroup. Door hun unieke eigenschappen slagen ze er in om het project een statige aanblik te geven, gecombineerd met een grote lichtheid. Perfect in lijn met de spiritualiteit van de kapel. We zijn dan ook trots om onze dagelijkse samenwerking met de architectuur weer te geven in een project van deze klasse.

Chapel in the Woods

Het paviljoen, getiteld “Vatican Chapels” en samengesteld door de professoren Francesco Dal Co en Micol Forti, is geïnspireerd op het model van de ‘Chapel in the Woods’. Deze is gebouwd in 1920 door de beroemde architect Gunnar Asplund op de begraafplaats van Stockholm. De Zweedse architect definieerde het als een plaats van oriëntatie, ontmoeting en meditatie. Het project in Venetië is verdeeld in elf kapellen, elk een interpretatie door een internationaal bekende architect en gegroepeerd in de tuin van de Cini Foundation op het eiland San Giorgio Maggiore. De architecten kregen de vrijheid om het architecturale concept van de kapel te verkennen. Het werk van architect Cellini en de Panariagroep is gebaseerd op de interactie tussen het gebouw en de materialen met de omgeving. Dankzij een rationele architecturale stijl, biedt deze ruimte plaats voor reflectie en bezinning.

Contrast

De structuur onderscheidt zich door zijn rechthoekige vorm met een parallellepipedum en door een centraal transept dat het plafond loodrecht snijdt en de twee belangrijkste symbolen van de kapel herbergt: het altaar en de katheder. Het project toont ook het sterke chromatische contrast dat wordt gemaakt door het gebruik van dunne keramische grootformaat platen. Enerzijds met een oppervlaktestructuur geïnspireerd op ijzer en anderzijds met glanzende witte platen die de natuurlijke omgeving van het gebouw reflecteren. De strakke lijnen die versterkt worden door de dunne keramische oppervlakken behouden de lichtheid en rationaliteit van de architectuur.

Vatican Chapels – Holy See Pavilion 16.
Internationale architectuurtentoonstelling van de Biënnale van Venetië
San Giorgio Maggiore Island, Venetië
Van 26 mei tot 25 november 2018

Test